CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 24, 2008

ingatlah sebelum diingatkan...

JASA DI DUNIA DAN ANUGERAH DI AKHIRAT : -

1. Meninggalkan sembahyang.
-Anugerah :Ular Saqar sedang menunggu.

2. Melewat-lewatkan sembahyang.
-Anugerah :Neraka WAIL sedang ternganga.

3. Meringan-ringankan syariat.
-Anugerah: Mendapat pandangan murka Al-Jabbar .

4. Mengumpat peribadi orang.
-Anugerah:Gunting neraka sedang diasah.

5. Menyebarkan gossip atau fitnah.
-Anugerah : Duri- duri menanti di taman neraka.

6. Tidak menjaga pergaulan.
-Anugerah: Libasan api neraka yang dijanjikan.

7. Tidak berakhlak dengan manusia.
-Anugerah: Kemurkaan Allah bersamamu.

8. Menyakiti hati orang dengan lisan.
-Anugerah: Masuklah mana-mana pintu neraka.

9.Meringankan amanah.
-Anugerah :Angkatlah seberkas kayu dari neraka.

"Ya Allah pandanglah kami, jangan biarkan kami terus dalam kehinaan disisi-Mu, Ya Allah ampunkanlah dosa-dosa kami, ampunkan kesalahan yang kami lakukan atas kejahilan dan kelalaian kami. Ampunkan kami ya Rabb..."

Kisah teman...

Beberapa minggu yang lepas, teman saya 'si gadis manis' sempat menukilkan buat saya suatu puisi yang saya kira memang tulus dari hatinya. Saya tempelkan disini sebagai peringatan berguna buat kita. Mana tahu kan...

Bila hati dipagar cinta manusia
seluruh atma menjadi kaku
kaku bicara manusia lain
hanya dihati
si dia yang dicinta
setiap detik dia yang dirindu
tiap ketika dia yang dinanti
entah mengapa rindu selalu hadir
cinta pun mengundang resah
resah tanpa khabar dari si dia
dia pun begitu
hati sama-sama bercinta
naluri tetap rasa
biarpun jarak memisahkan
betapa beratnya cinta
terkadang merajuk
tiba-tiba
hati minta si dia memujuk
tapi hampa
dia buat tak tahu
sakitnya orang bercinta
menanti saat dijodohkan saja
seksa orang bercinta
asyik menanti saja
bilalah nak kahwin...

cinta Allah pula lebih hebat
kepada Dia selalu mengadu
bertemu Dia hati jadi tenang
Dia tak pernah hampakan cinta
malah Dia membalas
kasih sayang sepenuhnya
Dia suka orang cintakan-Nya
kalau orang datang berjalan
Dia akan datang berlari bertemu
kalau merajuk Dia selalu pujuk
kata-kata-Nya penuh ketenangan
kata-kata-Nya memberi harapan
bestnya bercinta dengan Allah

cinta dengan manusia
kadang suka kadang sakit
itulah manusia
cintakan Allah dahulu
barulah cari cinta manusia
nescaya akan temui
orang yang cintanya
sama macam cinta kita dengan Allah.

Friday, May 16, 2008

Imbas seketika

Teringat saya satu kisah sewaktu saya pulang bercuti dahulu. Sewaktu saya di majlis pengajian, duduk seorang makcik yang sangat uzur. ..

Makcik : Anak ni ke yang pi belajar Mesir? Dah berapa tahun kat sana?
Saya : Saya la makcik. Dah 3 tahun kat sana.
Makcik : Kahwin dah ke?
(saya menggeleng)
Makcik : Tak payah kahwin lagi, habiskan belajar dulu. Kahwin bila-bila pun boleh.
(saya tersenyum penuh makna:)

Saturday, May 3, 2008

Sekilas...

Biar hari merangkak senja
Akan kuteruskan perjuangan ini
Biar nafas hanya seketika
Akan kuteruskan langkah ini
Esok masih belum tentu
Selagi mata belum bersatu
Beringatlah diri
Waktu itu...

Berdoalah...