CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 12, 2007

Bingkisan kasih...

Tika detik merangkak zulmat malam,mata ini masih tidak mampu lelap walaupun sekejap cuma. Berkelip-kelip mata bersoal jawab dengan sang hati, memoir dahulu berselingkit dibenak nubari akal. Segala pahit manis tangis bersilih ganti mewarnai kenangan dilayar hati. Hati ini teringat insan yang bermakna dalam lembaran hidupku...

Ibu ayah,
Teringat aku tika bersama kalian. Sungguh aku katakan kini aku menyesal kerana tindakan aku yang dahulu. Aku jahil kasih sayang kalian. Aku pekakkan pandangan jua pendapat tua kalian dan aku butakan mata akan penat jerih lirih kalian.
Pernah bibir ini mengeluh meratapi qanaahnya hidup kita. Diri ini mahu mewah,atma ini mahu kaya, nafsu ini mahu selesa lantaran acapkali sempitnya hidup kita. Nafsu mudaku bercempera mahu lari dari pawana ini. Nyata tindakanku mahu hidup dengan hasil titik peluh sendiri mendapat tentangan hebat darimu ayah."Katamu aku masih mampu untuk menyara hidupmu".

Aku sedih lantas terluka. Tidak tahukah kau ayah aku ingin berdikari sepertimana sahabat-sahabatku yang lain. Sebagaimana mereka merasai kenikmatan aku juga ingin menumpang rasa. Mata ibu menceritakan segalanya. Hati kecilmu sukar menerima bahawa anakmu ini sudah pandai berfikir sudah bijak melawan kata.

Ibu ayah,
Aku memendam rasa hatiku. Setiap suruhan yang diamanahkan kepadaku tidak menyapa keikhlasanku. Maafkan aku ibu ayah. Aku tuli dengan pengorbanan kalian selama ini, kerana kedegilan jiwa nihilku adakalanya aku malas menyahut panggilan kalian.
Seringkali juga aku mengeluh 'uhh' malahan lebih dari itu kerana kejahilanku. Sedangkan aku tahu bahawa Allah telah berfirman yang bermaksud : "Janganlah sekali-kali kamu mengatakan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia".
Kini setelah berada berjauhan dengan kalian baru ku sedar diri ini terlalu bersalah terhadap kalian.Begitu besar dan bernilai kasih kalian. Segala keperluanku tak pernah dihampakan, segala keinginanku tak pernah dikecewakan cuma aku yang tak mengenal erti syukur.

Ibu ayah,
Ampunkan segala ketelanjuran anak kalian yang seorang ini. Maafkan juga tindakan yang terlalu banyak menyedihkan malah melukakan hati qudus kalian. Walaupun maafku kalian sambut namun kutahu pengorbanan kalian tidak akan dapat kubalas hingga akhir nyawaku.
Setiap titis keringat peluhmu ayah, ku mohon agar Allah mengampunkan dosa-dosamu. Setiap titis air susumu bonda yang mengalir menjadi darah dalam tubuhku, keperitanmu melahirkan aku dan sehinggalah berakhir denyutan nafasku kudoakan pahala isteri solehah buatmu. Walaupun kutahu walau seisi dunia ini ku berikan ianya tidak akan mampu kubalas kesusahanmu ibu.
Aku bagaikan baru tersedar, aku hanya mempunyai seorang ayah dan seorang ibu. Tiada kalian tiadalah yang kedua dan yang pasti tidak akan ada galang gantinya buat selama-lamanya hingga akhir dunia!


p/s : Moga citra ini berbekas iktibar dihati. Bukan mudah untuk menjadi insan solehah ia perlukan mujahadah yang tidak boleh digugah.

0 komen anda disini:

Berdoalah...

Islamic