CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 18, 2007

SiBukkAh kiTa?

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna pernah mengatakan :
"Alwajibat akthar minal auqat"
~bermaksud kewajipan itu lebih banyak dari waktu yang ada~

Sememangnya kewajipan yang terpundak keatas kita terlalu banyak. Adakalanya ada amanah yang kita galas tak sempurna kita tunaikan malahan amanah itu terlepas pandang dari kita. Itu kita yang Allah hanya lemparkan secebis tanggungjawab untuk hamba-Nya.

Renungi pula kewajipan yang terpundak keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad Salallahualaihiwassalam. Bagaimana baginda sebagai pemimpin bagi seluruh umat melunaskan amanah. Dalam kesibukan berdakwah, menyelesaikan masalah umat dan sebagainya baginda masih ada ruang waktu untuk bermunajat kepada Allah dimalam hari tanpa rasa culas. Baginda yang Allah janjikan syurga bersungguh-sungguh beribadat sedangkan kita yang baru diberikan dua atau tiga amanah, sentiasa melakukan dosa sudah goyah dalam beribadat apatah lagi amalan-amalan sunat. Bagaimana ini?

Ya Rasulullah,
ampunkan dosa umatmu yang leka ini
maafkan kami yang lalai ini
tentunya engkau terlalu sedih
bila mengetahui
teruknya sifat umatmu
tentunya engkau terlalu malu
kami ini adalah umatmu

Ya Rasulullah,
Seandainya engkau masih hidup dizaman ini
alangkah....


*** ~~~***~~~***~~~***~~~

Baru-baru ini kita diwartakan oleh pernyataan Dr Asri Zainal Abidin iaitu larangan orang bukan Islam yang memeluk agama Islam daripada menukarkan nama mereka berbin atau berbinti Abdullah dan mereka wajib mengekalkan nama bapa dan keturunan mereka.

Saya bawakan persoalan ini untuk sama-sama kita fikir dalamkan.
*Islam menggalakkan kita menamakan anak dengan nama yang baik jadi bagaimana seandainya nama itu diletakkan dengan nama Sami Bin Mutu apa maknanya?*

0 komen anda disini:

Berdoalah...

Islamic